کولیت چیست

کولیت چیست ؟ کولیت ، یک بیماری مرتبط با روده بزرگ می باشد که باعث بروز التهاب در روده و زخم شدن آن شده و ناراحتی و دردهای بسیار زیادی را برای بیمار به وجود می آورد.

هنگامی که درون روده زخم هایی ایجاد می شود، این بیماری اتفاق می افتد.

دلایل بیماری كوليت

نمی توان به دلیل مشخصی به عنوان تنها دلیل این نوع از بیماری روده اشاره کرد، اما عواملی مانند عوامل ژنتیکی، کم آبی بدن، استرس، مصرف دخانیات و عوامل محیطی از عوامل موثر بیماری كوليت به شمار می روند.

بنابراین مجموعه ای از عوامل ایمنی، میکروبی، ژنتیکی وعوامل مربوط با سبک زندگی همچون استرس و رژیم غذایی می تواند موجب تشدید این بیماری گردد.

کولیت چیست

نشانه های بیماری كوليت

• دل پیچه و درد شدید شکم
  • نفخ شکم
  • اسهال یا اسهال خونی
  • بی اشتهایی، کاهش وزن و غیره.

لازم به ذکر است که اصلی ترین علامت این بیماری، اسهال بدون خون یا اسهال خونی است.

با توجه به شدت و وسعت زخم، کولیت انواع مختلفی داشته و علائم آن در هر شخص متفاوت می باشد.

علائم ذکر شده، بارزترین و اصلی ترین علائم این بیماری هستند.

در صورت مشاهده آن ها به منظور تسریع در روند درمان، لازم است تا هرچه سریع تر به جراح متخصص مراجعه شود.

درمان بیماری کولیت

برای بهبود کامل این بیماری، نیاز به تکمیل دوره درمان می باشد.

به همین منظور پس از قطع یا کاهش علائم، نبایست درمان را رها نمود.

ممکن است، علائم ذکر شده به طور مداوم در بیمار مشاهده نشود.

این امکان وجود دارد که مدت زمان زیادی میان دوره های بروز علائم، فاصله وجود داشته باشد، به همین دلیل لازم است که بیمار به طور مداوم تحت نظر پزشک قرار گرفته و به هیچ عنوان دوره درمان را قطع ننماید.

در صورتی که بیماری پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد دیگر به وسیله دارو نمی توان درمان را انجام داد و فرد می بایست تحت جراحی قرار گیرد.

هرچند، نشان دادن علائم بدخیم در دراز مدت در این نوع بیماری مرتبط با روده ، بسیار نادر است.

هزینه درمان بیماری کولیت

روش های درمانی، پس از معاینه توسط پزشک و با توجه به میزان پیشرفت بیماری مشخص می شود، بنابراین قبل از انجام معاینه نمی توان هزینه ای را برای آن مشخص نمود.

بیماری هایی همچون کولیت روده بزرگ ، در ابتدا باید به طور دقیق تشخیص داده شوند.

چنانچه با علائمی مانند خونریزی کم و مختصر همراه باشد با دارو قابل درمان است، اما در صورتی که پیشرفت زیادی داشته باشد می بایست فرد تحت جراحی قرار گیرد.