فتق شکم

فتق شکم : به طور کلی منظور از فتق ، برجستگی یا جا به جایی اجزای داخلی بدن می باشد.

دیواره شکم در اصل لایه محافظی در برابر روده و بافت های داخلی است که بر اساس فشار یا برخی از عوامل دیگر ، خاصیت نگه دارندگی خود را از دست می دهد و ضعیف شدن دیواره ماهیچه ای شکم منجربه بیرون زدن یا برجستگی قسمتی از بافت شکم می شود.

اگر فتق شکمی مرتبط با دیواره شکم یا کشاله ران باشد ، کیسه ای که به صورت برجستگی بر روی شکم مشاهده می شود شامل قسمتی از روده یا پوشش چرب روده بزرگ می باشد.

عوارض فتق شکم

فتق شکم در بیشتر افراد منجربه بروز یک ورم دردناک در ناحیه شکم می شود و مشکل جدی را به وجود نمی آورد.

اما عدم توجه به درمان فتق شکمی منجربه بیشتر شدن درد یا انسداد قسمتی از روده می شود که این امر مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.

فتق انواع مختلفی دارد:

• فتق مافی
  • فتق جداره شکمی یا دیافراگم
  • فتق کشانه ران
  • فتق برشی

هریک از فتق های ذکر شده می توانند در صورت عدم درمان، عوارض جدی را به همراه داشته باشند به همین دلیل در صورت بروز برجستگی بر روی شکم حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا از بروز عوارض احتمالی در امان بمانید.

چه روشهایی برای درمان فتق شکم وجود دارد؟

روش مناسب برای درمان فتق شکمی پس از بررسی شکم و وضعیت فتق مشخص می شود.

به طور معمول فتق ها به دلیل وراثت و بیماری به وجود می آید که روند تغییر زندگی یا مصرف دارو در اکثر مواقع برای درمان انواع فتق مناسب است.

اما تغییر رویه زندگی و مصرف دارو تنها زمانی نتیجه موثر دارد که بیماری در مراحل اولیه باشد و برای درمان فتق های شکمی وخیم نیاز به انجام جراحی می باشد.

جراحی فتق شکم یا به روش باز یا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

جراحی لاپاراسکوپی چیست ؟

در جراحی لاپاراسکوپی فتق شکم ، پزشک متخصص چند برش کوچک بر روی شکم ایجاد می کند تا یک دوربین و ابزار جراحی بسیار باریک، وارد شکم شود و بتوان فتق را درمان کرد.

جراحی به روش لاپاراسکوپی به بافت های اطراف فتق آسیبی نمی رساند و به نسبت جراحی باز، زمان کمتری برای دوره نقاهت نیاز دارد.

روش عمل لاپاراسکوپی برای درمان فتق شکم روش مناسبی است اما برخی از فتق ها مانند فتق هایی که از روده به درون کیسه بیضه حرکت کرده باشد ، نیاز به انجام جراحی باز دارند.

آیا فتق شکم خطرناک است؟

یک بیماری خطرناک از ابتدا خطرناک نیست و در ابتدا یک بیماری جزئی بوده که عدم درمان آن منجربه پیشرفت بیماری و رسیدن به مرحله وخامت شده است.

در نتیجه بیماری فتق نیز در مراحل اولیه خطرناک نیست و با مصرف دارو یا تغذیه مناسب امکان درمان و رفع آن وجود دارد.

اما پیشرفت بیماری فتق علاوه بر درد و سوزش می تواند توانایی فرد هنگام ایستادن یا حرکت کردن را نیز بگیرد و درد زیاد یا استفراغ و علائم دیگر، باعث استراحت مطلق یا بد حالی بیمار شود.

در نتیجه برای درمان فتق هرچه سریع  تر اقدام کنید از عوارض احتمالی و درد کشیدن رهایی می یابید.