فتق شکمی چیست

فتق شکمی چیست ؟ فتق شکمی هنگامی اتفاق می افتد که قسمتی از بافت یا ارگان های بدن با ضعیف شدن یکی از دیواره های ماهیچه ای بیرون می زند.

در مواقعی که فتق در دیواره شکمی یا کشاله ران رخ می دهد، کیسه ای که از ناحیه ضعیف شده بیرون می زند که می تواند شامل قسمتی از روده یا پوشش چرب روده ی بزرگ باشد.

اما اگر فتق در ناحیه دیافراگم اتفاق افتد، می تواند حتی قسمتی از معده را نیز درگیر کند.

همانطور که همه شما از آن آگاهی دارید، دیواره شکمی از بافت ها و ماهیچه های متفاوتی تشکیل شده است که ضعیف شدن هر قسمت این دیواره می تواند موجب بیرون زدگی، بر آمدگی یا فتق دار شدن احشای درونی شکم گردد.

شایع ترین انواع فتق شکمی

• فتق کشاله رانی
  • فتق جداره شکمی یا دیافراگم
  • فتق نافی

ناگفته نماند که فتق ها می توانند در زمان تولد نیز ظاهر شوند که موروثی هستند یا پس از آن در طول زندگی به وجود آیند که اکتسابی می باشند .

فتق شکمی چیست

علائم فتق شکمی

در اغلب موارد فتق به جز ورمی دردناک هیچ مشکل دیگری به وجود نمی آورد و همچنین نیاز به رسیدگی یا درمان فوری ندارد، اما برخی فتق ها می توانند دردناک و آزار دهنده باشند به گونه ای که به هنگام ایستادن، زور زدن و بلند کردن اشیای سنگین این درد ها تشدید می گردند.

اغلب افرادی که متوجه ورم یا درد شدیدی در خود می شوند در نهایت به پزشک مراجعه می کنند که برخی از آن ها باید راه جراحی را برای درمان فتق پیش بگیرند.

فتق رانی

هنگامی که فتق رانی اتفاق می افتد قسمتی از روده مسدود یا فشرده می شود. هنگامی که این نوع فتق مشکل جدی در بدن ایجاد کند فرد باید سریعا خود را به پزشک برساند این مشکلات شامل:

• عدم توانایی در انقباض شکم
  • فتق دیافراگم یا جداره شکمی

این گونه از فتق می تواند علائمی از ریفلاکس اسید معده مانند سوزش معده به همراه داشته باشد که دلیل آن برگشت اسید معده به درون مری است.

فتق محبوس

اگر قادر نیستید برآمدگی حاصل از این نوع فتق را به جای خود بر گردانید، ممکن است محتوای فتق در جداره شکمی گیر کرده باشد که در نتیجه موجب مسدود شدن و قطع شدن جریان خون بافت های گیر افتاده می شود.

علائم این نوع فتق شامل:

• حالت تهوع، استفراغ یا هر دو
  • درد ناگهانی که به سرعت تشدید می شود.
  • بیرون زدگی یا بر آمدگی فتق که به رنگ قرمز، بنفش یا تیره مشاهده می شود.
  • ناتوانی در حرکت دادن شکم یا خروج باد معده

اگر علاقه مند هستید تا بدانید فتق شکمی چیست و چه علائم دارد با ما همراه باشید.